Новини
"Батьківщина-мати". Переозначення

Напередодні дня незалежності у Музеї презентовано нову виставку «"Батьківщина-мати". Переозначення»  – про трансформацію образу монумента у свідомості та сприйманні українського суспільства.

Це відповідь музейників на публічну дискусію навколо символіки найвищої металевої скульптури Європи. Суспільство давно вже не сприймає «Батьківщину-мати» як радянську пам’ятку. Вона раз по раз убиралась у вінок із квітів маку та українські національні строї. Ба більше, від 24 лютого 2022 р. стала упізнаваним візуальним образом опору українців російській агресії. У цей важкий час монумент було підсвічено кольорами Державного Прапора України, а в інтернетпросторі він набув найрізноманітніших образів, у які закладено головний меседж: «Батьківщина-мати – символ незламності України».

Ми стежили за стрімким перевтіленням скульптури й становленням її як нового, переосмисленого символу боротьби та неодмінної перемоги українців. Найбільш визначальною для художників і контентмейкерів стала орієнтація скульптури на Москву, а меч та щит у її руках перетворилися на дієву антирашистську зброю.

Як зазначив на відкритті виставки міністр культури та інформаційної політики України Олександр Ткаченко, ніхто не очікував, що в громадському опитуванні в додатку «Дія» візьмуть участь більше 800 тисяч осіб. Ще більш визначальним став його результат – назріла потреба змінити герб СРСР на щиті монумента на герб України. Тепер вона сприймається українцями саме такою.

Тож цією виставкою ідейний натхненник проєкту та куратор Юрій Савчук продовжує публічну дискусію про долю скульптури «Батьківщина-мати». За його словами: «Новий патріотичний, часом сатиричний, контент, який з’являвся в цифровому просторі й став мотиваційним до опору та підтримки збройної боротьби проти окупанта. Акумульована добірка матеріалів із відкритих джерел – це справжнє мистецтво, яке варто побачити».

Про створення експозиції також розповіла кураторка Жанна Очеретяна: «Ця виставка для Музею незвичайна, новаторська. Креативні, подеколи неочікувані образи скульптури, технічними засобами презентовано на стінах равелінної Нижньої Московської брами ХVІІІ ст. Печерської фортеці. Відвідувачі бачать зображення з електронних пристроїв, так само, як ми всі їх побачили уперше з діджиталізованих носіїв, коли у перші дні та місяці ворожого нападу невпинно читали стрічки новинних ресурсів та соцмереж».

Без офіціозу та залізних рамок на презентації звучала жива музика від українського гурту Sera Sheer. Авторка тексту та виконавиця Олександра Щербакова й автор відеоряду Артем Бірюков створили твір у стилі аніме, присвячений боротьбі скульптури «Батьківщина-мати» з російським монстром, якого вона зрештою знищила. Композиція стала офіційним саундтреком проєкту.

Експеримент продовжився і в оформленні виставкового простору, який утілив художник Антон Логов. Смілива ідея перенести стилізоване осучаснене зображення скульптури на пілони Нижньої Московської брами була втілена київським художником Ярославом Єфремовим. Так виставка набула упізнаваного образу. Отож запрошуємо!