© 2025 Національний музей історії України у Другій світовій війні. Меморіальний комплекс.
Колекція

«Кобзар» генерал-полковника Михайла Кирпоноса

Характеризуючи виставковий простір Музею середини 1990-х рр. передовсім слід наголосити на його науковому та експозиційному новаторстві: позбавлений найбільш дражливих ідеологічних кліше, зі звитяжною й віктимною складовими та навіть несміливими спробами переосмислити Український визвольний рух. Однак це все ще переважно радянський дискурс Другої світової.

Серед акцентованих тоді артефактів був «Кобзар», виданий у 1939 р. до 125-річчя від дня Тарасового народження. Рідкісна антикварна книга належала родині генерала Кирпоноса. Над її створенням працювали найкращі професіонали свого часу. Збірник складено науковцями Інституту української літератури Академії наук УРСР. До редакційної колегії увійшли відомі поети, письменники, літературознавці та історики: Олександр Корнійчук, Павло Тичина, Максим Рильський, Федір Редько, Давид Копиця.

Оправу і форзац книги створив Василь Кричевський (1901–1978 рр.) – український художник, архітектор, син Василя Кричевського, автора Державного Герба УНР. Над оформленням видання працював живописець, письменник і графік, народний художник УРСР Іван Їжакевич (1864–1962 рр.). 31 малюнок Їжакевича присвячено побуту українців за мотивами творчості Шевченка. Надруковані засобом мецо-тинто на поліграфічній фабриці в Києві, гравюри вирізняються глибиною та бархатистістю тону, багатством світлотіньових відтінків. Фронтиспіс-вклейка: кольоровий портрет Т. Шевченка репринт роботи Іллі Рєпіна.

Відповідальним за випуск був літературний редактор Антін Хуторян (Лісовий) (1892–1955 рр.) – поет, журналіст і перекладач. У червоній шкіряній палітурці, «Кобзар» був виданий лімітованим накладом у 20 тис. примірників, ціна якого складала 20 крб. Зазвичай такою обкладинкою оздоблювались бібліографічні екземпляри книг для ексклюзивного презенту. «Моєму дорогому другу – коханій дружині С.А. [Софія Олексіївна] від люблячого Михайла Кирпоноса. Д.А. [Діюча армія] 20.08.1941 р.» – читаємо на титульному аркуші.

Тоді і реліквія, і ім’я генерал-полковника, який належав до «пантеону» полководців українського походження, командувача Південно-Західним фронтом, що загинув у боях за м. Київ, похованого в Парку Вічної Слави, цілковито вкладалися в бачення українського виміру Другої світової.

Насправді ж, за цим позірним кроком, яким стало видання повного зібрання творів Шевченка (за два роки до того республіки СРСР повсюдно маркувалися Пушкіним), стояли приховані прагнення кремлівського диктату до подальшої насильної трансформації українців до унітарного стану «людини совітської». Вже незабаром портрети «Кобзаря», чи скажімо «Каменяра», будуть зриватися зі стін українських хат, а власників кидатимуть до ГУЛАГу за звинуваченнями у «зв’язках із українськими буржуазними націоналістами».

Щодо Кирпоноса, який свого часу активно воював проти УНР, згодом, вірний Сталіну, серед інших стояв за катастрофою з утратою сотень тисяч червоноармійців (зокрема великої кількості українців) у «Київському котлі» 1941 р., нині є доволі неоднозначною. Водночас постать беззаперечно вмілого командувача є невід’ємною частиною національного воєнного літопису ХХ ст.