© 2025 Національний музей історії України у Другій світовій війні. Меморіальний комплекс.
Колекція

Валіза Любомира Гузара

Важко собі уявити, що проста, нічим не примітна валіза серед десятків подібних предметів може слугувати знаковим, навіть до певної міри епохальним експонатом в історії інституції, фондова колекція якої налічує понад 400 тис. артефактів. Однак саме ця річ візуалізує на перший погляд не пов’язані, та насправді надзвичайно важливі теми в дискурсі української воєнної історії ХХ ст.

Цей саквояж належав одинадцятирічному хлопчикові, який разом із родиною через наближення фронту до Львова в 1944 р. був вимушений лишити Україну.

Його прадід – священник Української греко-католицької церкви. Дідо – правник, який на противагу москвофілам організував осередок товариства «Просвіти» в місті, заснованому поруч із колишньою столицею Галицько-Волинської держави. Батько – вояк Легіону УСС, чотар УГА, ветеран Чортківської офензиви, не будучи в подальшому активним у громадському житті, тим не менше за перших совітів потрапив у поле зору НКВД, а сім’я – до переліку на виселення. Далекі родичі серед інших членів похідної групи ОУН були розстріляні нацистами в 1942 р. в Бабиному Яру.

Тодішні документи підлітка, ніби подорожня хроніка, містять багато позначок, серед яких «D.P.» (в Австрії), тобто перебував у пересильних таборах, навіть – «людина без громадянства».

Насправді, це доля мільйонів наших співвітчизників, які у вирі двох світових воєн, та й сьогодні, в умовах ворожої агресії, через страх переслідування за власне коріння мусили кидати все і тікати, отримувати Паспорти Нансена, чи ставати громадянами іншої країни.

Цьому же хлопцеві судилося здобути блискучу освіту, стати в один шерег із провідними представниками української політичної еміграції, служити національній громаді в США та папському Римі, зрештою за відновлення незалежності повернутися на Батьківщину та повести за собою паству українських греко-католиків.

Слова Блаженішого Любомира Гузара «Україна не поділяється на захід або схід. Вона поділяється на тих, хто любить Україну і не любить» як ніколи актуальні в часі доленосних випробувань для нашої країни. Тому не дивно, що ця «непримітна» валіза, що належала людині – моральному авторитетові для багатьох поколінь в Україні та поза її межами, – є одним із маркерів україноорієнтованого музейного простору.