© 2025 Національний музей історії України у Другій світовій війні. Меморіальний комплекс.
Новина

Соціальний комікс як свідчення війни

Виставки та презентації / Заходи / 16 липня 2025

16 липня у Музеї відбулася презентація нового номера журналу "Inker". Соціальний мальопис – унікальне видання, що розповідає про війну мовою графічної новели.

Під час зустрічі креативна команда журналу акцентувала увагу на історії створення проєкту "Inker" і порушила проблеми, які виникали на шляху до завоювання довіри читачів та респондентів. Усі видання висвітлюють реальні події, про які розповідають безпосередні учасники: військові, волонтери, цивільні. Як зізналися автори, герої часто вагалися, погоджуючись на розмову. «Люди думають, що комікс – це обов’язково щось кумедне. І деколи бояться, що їх історії висміють. Особливо ті, хто пережив полон чи окупацію, – поділилася журналістка Діана Лановець. – Наше головне завдання – показати, що комікс може бути серйозним. Це не спрощення історії – це нова форма її збереження».

Пані Діана провела інтерактив: показала учасникам одне з нещодавніх інтерв’ю й запропонувала аудиторії подумати, якими художніми прийомами можна було б його представити. Історія про аграріїв, які попри заміновані поля та постійні обстріли продовжують працювати, трансформувалася на очах під час емоційного обговорення: гості розмірковували над візуальними метафорами, відчуттям страху, вибухами й тишею.

Про важливість зображальної драматургії розповіла художниця Ірина Костишина. За її словами, кожен кадр і кожна тінь у мальописі несуть не менше сенсу, ніж слова. «Це не про красиву картинку – це про пам’ять. Візуальний образ залишається з глядачем довше, ніж цифри чи звіти», – наголосила пані Ірина.

На завершення команда "Inker" подарували кілька друкованих примірників журналу до музейних бібліотеки та фондозбірні на знак довіри до місця, де зберігаються історична пам’ять і голоси свідків.

«"Inker" прагне заглибитися у внутрішній світ тих, хто пережив війну, але робить це не через класичне інтерв’ю чи хроніку. Це ще один спосіб осмислення – через ритм кадру, образ, колір. Мальопис дозволяє побачити не лише подію, а й те, що залишилось між словами», – підсумував модератор заходу, завідувач сектору дослідження Першої світової війни Роман Кабачій.