Повномасштабне вторгнення військ Російської Федерації на територію України 24 лютого 2022 р. створило нові суспільно-політичні реалії. Це безпосередньо торкнулося й нашого Музею. Кардинально змінилися вектори оцінки подій Другої світової війни, якій присвячені експозиції та дослідницька робота Музею.
Нинішня боротьба України є продовженням національно-визвольного руху, боротьби за незалежність, державотворчих процесів, які тривали впродовж ХХ – поч. ХХІ ст. й були нерозривно пов’язані з Першою та Другою світовими війнами. Сьогоднішня війна є апогеєм протистояння українського народу з радянським і російським імперіалізмом та колоніалізмом. Саме такий наратив, на думку колективу Музею, має стати основним у новій експозиції та відображатися в його назві, архітектурно-меморіальних формах, зокрема в декомунізованій скульптурі «Батьківщина-мати».
З перших днів боротьби ми побачили, як образ скульптури «Батьківщина-мати» миттєво трансформувався в медійному просторі. Меч та щит у руках радянської монументальної постаті, оберненої на Москву, перетворилися на дієву антирашистську зброю. Вона закликає до спротиву, мотивує, підтримує.
Водночас Меморіал – це місце, де відбуваються урочисті нагородження військовослужбовців, вручення відзнак та бойових прапорів військових частин, збори ветеранів тощо.
Таким є Музей сьогодні. Яким йому бути завтра?
Ми ініціювали низку експертних та громадських обговорень, про результати яких розповідаємо на цій сторінці. Усіх охочих запрошуємо долучатися й надсилати свої пропозиції на пошту Музею info@warmuseum.kyiv.ua з позначкою «Переозначення».
Відбулося перше експертне обговорення проблеми переозначення Національного музею історії України у Другій світовій війні. Ключовими напрямами дискусії стали: зміни акцентів у змістовому наповненні діяльності установи, концептуальному спрямуванні, ролі Музею в сучасній державі та суспільстві, стратегії розвитку, особливості експозиційного наповнення та визначення нової назви (зокрема, колектив Музею запропонував власний її варіант: «Національний Меморіал – Музей війни за Незалежність»).
В обговоренні взяли участь 12 вітчизняних істориків, представників УІНП, наукових установ НАН України – Інституту історії України, Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса, Інституту української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського – та інших організацій:
Усі учасники зібрання підтримали ініціативи колективу Музею, спрямовані на врахування сучасної ситуації в країні та наявних викликів. Обговорення фокусувалося на двох паралельних, але тісно пов’язаних напрямах: зміни концепції діяльності Музею та пошуку нового архітектурного рішення для скульптури «Батьківщина-мати» й Меморіалу загалом.
Зважаючи на високий статус Музею як одного з провідних в Україні, учасники зійшлися на думці, що надалі його суспільна місія має посилюватися. Музей повинен висвітлювати найбільш актуальні для громадян питання, загальнонаціональну ідею. Нині її головною складовою стала збройна боротьба з повномасштабним вторгненням армії Російської Федерації на територію України. Тому представлення цієї теми в Музеї, основною тематикою якого завжди була війна, бачиться цілком логічним і виправданим.
Водночас учасники обговорення наголосили, що наразі війна, яка триває, ще не вписана у вітчизняний загальноісторичний концепт і відповідний процес триватиме ще довго. Поки що не існує навіть офіційної назви кривавого зіткнення, яке в публічному просторі називають «російсько-українською війною». Залишаються не обґрунтованими детально ані його причини та наслідки, ані часові межі…
Більшість дослідників сходиться на тому, що трактування подій цієї війни повинне здійснюватись у смисловому полі тривалого цивілізаційного протистояння, а також національної української та світової історії. Такі підходи диктують необхідність поєднання двох ретроспектив: тривалої боротьби народу України проти російської експансії та поневолення, з одного боку, й широких глобальних контекстів – з іншого. Це дає змогу органічно інтегрувати вітчизняні події у всесвітній історичний процес, екстраполювати його загальні закономірності на українські реалії, відобразити політику інших держав в «українському питанні».
Дискутанти висловили переконання в тому, що від результату нинішньої боротьби залежить не лише доля самостійної української держави, а й фізичне існування українського народу. А отже, існують усі підстави назвати нинішню боротьбу «війною за Незалежність». Саме це протистояння сформувало особливий код нашої нації і завершує її понадстолітній історичний цикл.
Звитяжна боротьба проти російського агресора нині пов’язується насамперед з українською армією, потуга якої живиться загальною підтримкою соціуму. Військова розбудова на сучасному етапі здійснюється одночасно з формуванням української політичної нації та громадянського суспільства. Саме це поєднує сьогодення з минулим, є втіленням спадковості й тяглості одвічної готовності українців битися за власну країну. У вітчизняній історії державотворчий і націєформувальний процеси розвивалися на тлі воєнних викликів та цивілізаційних кульмінацій: розпочавшись під час Першої світової війни, вони тривали в міжвоєнний період, у Другу світову, в повоєнні роки, а завершуються й кристалізуються в нинішній війні з російським агресором.
Музей має ресурси для розповіді про те, як український народ зберіг свою ідентичність, пройшовши у ХХ ст. крізь воєнні втрати, геноциди, військові злочини, як він став нацією, що здобула й відстоює незалежність своєї держави і сьогодні демонструє спроможність та рішучість відстояти цінності всього демократичного світу.
Учасники дискусії зазначали, що з огляду на зовсім різний статус України в зазначених історичних відрізках музейна подача суспільно-політичних і воєнних обставин боротьби українців за самовизначення має бути відмінною, найкраще – розміщеною в різних локаціях (будівлях). Було озвучено думку про скорочення хронології експозиції до повоєнного періоду (до 1950-х рр.). Також лунали сумніви щодо достатньої кількості наявних у Музеї експозиційних площ для висвітлення заявленого хронологічного періоду й необхідності будівництва двох нових приміщень для періоду Визвольних змагань і сучасної війни (Друга світова війна – в музейному корпусі всередині постаменту скульптури).
Оскільки Музей має найбільше наукових та фондових напрацювань із тематики Другої світової війни, слушними були застереження щодо недопущення втрати набутків. Разом із пропозицією показувати цей період, поєднавши державотворчі, мілітарні й соціогуманітарні складники, було висловлено міркування про можливий ширший контекст – презентацію у вимірі глобальної цивілізаційної трагедії, гуманітарної катастрофи, притаманної будь-яким війнам, зокрема паралелі із сучасною війною.
У частині визначення нової назви Музею було висловлено пропозиції продовжити обговорення, зокрема навколо таких варіантів:
Водночас пропонований Музеєм варіант нової назви – «Національний Меморіал – Музей війни за Незалежність» – ні в кого з учасників дискусії не викликав однозначного заперечення. У частині «Національний Меморіал» він здобув переважну підтримку.
Не менш активно учасники обговорення висловлювалися щодо пошуку нового архітектурного вирішення для скульптури «Батьківщина-мати» й Меморіалу. Одностайно присутні виступили за обов’язкову декомунізацію скульптури. Важливим стало твердження про пріоритетність концептуалізації простору Музею та Меморіалу в зіставленні з формуванням остаточної концепції та назви Музею. Лунали застереження щодо загальної можливості презентації сакральної для українців теми – боротьби за незалежність – усередині об’єкта, який має чітко виражений радянський архітектурний стиль. Разом із тим під час обговорення особистих вражень від знайомства з виставкою «Батьківщина-мати. Переозначення» (скульптура в мотиваційних мемах і плакатах сучасної війни) було висловлено переконання в результативності цифрового переозначення архітектурного об’єкта і його здатності за умови широкої популяризації сформувати навколо скульптури новий наратив, змінити її конотацію і сприймання в суспільстві.
Що ж до оновлення архітектурного ландшафту Меморіалу, то думки коливалися від повного демонтажу артоб’єктів радянського періоду до збереження їх як артефактів, які наочно свідчать про методи формування з українця людини «совєтського типу».
Пропозиції від учасників обговорення:
15 листопада відбудеться музейна сесія.
Відбулось експертне обговорення з проблеми переозначення Національного музею історії України у Другій світовій війні, в якому взяли участь освітяни, вітчизняні та закордонні музейники, менеджери культурного сектору державного управління:
Спілкування відбувалося в різні дні й на різних локаціях, що знайшло своє відображення в напрямках дискусії та її результатах.
Вітчизняні освітяни неабияк потішили колектив, зазначивши, що закладені в експозиціях Музею сенси вже давно взяли гору над його радянським бекграундом і архітектурною формою. Вони засвідчили, що учнівська молодь цікавляться Музеєм і сприймають його як сучасний. Передвоєнна експозиція про Другу світову війну та її український вимір цілком відповідали довоєнній шкільній програмі, задовольняли освітянські потреби, що сформувалися на тай час. Період Другої світової війни є настільки вагомим в історії України, що заслуговує на окремий музей – Музей війни.
Колеги-музейники підтримали прагнення колективу до змін, руху вперед, пошуку установою «свого обличчя». Віддавши належне необхідності прислуховуватися до думки громадськості, вони висловили переконання, що ухвалювати ті чи інші рішення, відстоювати їх та відповідати за наслідки належить Музею. Водночас основною поради зводилися до того, що слід спочатку підготувати ґрунтовну концепцію майбутньої експозиції, провести низку апробацій окремих її тем шляхом створення виставок і лише, взявши на озброєння здобутий досвід, переходити до створення наскрізного експозиційного наративу, пошуку нової назви та місця Музею в суспільстві. Роботу над музеєфікацією сучасної російсько-української війни рекомендувалося до Перемоги обмежити лише комплектуванням, аби уникнути упередженого й емоційного інтерпретування незавершених подій. На думку Лесі Гасиджак із Національного музею Голодомору-геноциду та Віталія Нахмановича з Музею історії Києва, нині в Україні відсутнє повноцінне висвітлення Першої світової війни й ролі України в ній. Тому під час підготовки нової концепції, на їхній погляд, доцільним було б розглянути можливість створення експозиції глобальних конфліктів ХХ ст. – Музею Першої та Другої світових війн.
На думку іноземних колег, зокрема Брюно Буає та Паскаля Захарі з Меморіалу Шоа в м. Париж, оскільки міф «Великої Вітчизняної війни» упродовж восьми десятиліть слугував стрижнем радянської політики пам’яті й ідентичності громадян СРСР і був цілковито успадкований Російською Федерацією, яка зробила його пропагандистським знаряддям війни, його не можна ані «переозначувати», ані замовчувати. Меморіал, що колись був частиною радянської пропаганди, має залишитися незмінним, а завдання Музею – доносити правду про сам радянський режим, його злочини, зокрема в контексті Другої світової війни. Лунало попередження, що за відсутності в публічному просторі слідів радянського минулого нащадкам може бути не зрозуміло у чому була його згубність і що спонукало до засудження. Іноземні колеги не сформулювали пропозицій щодо майбутньої назви Музею, але були одностайні в тому, що він має висвітлювати складні і трагічні сторінки вітчизняної історії й робити це згідно з сучасними науковим підходами, висвітлюючи різні грані історичних подій.
Очільник столичного Департаменту культури Сергій Анжияк зазначив, що в м. Київ існує чотири музеї, які певною мірою дублюють історичний наратив: Військово-історичний музей, Музей української революції, Музей Революції Гідності й Музей Другої світової з виставкою про сучасну російсько-українську війну (від 2014 р.). Усі вони певною мірою розповідають про боротьбу за незалежність на тлі травматичних подій, але не відображають її в повному обсязі. Видається доцільним розділити історичний період ХХ – поч. ХХІ ст. на ідеологічну та військову складові, адже світові конфлікти були не лише тлом для зростання української політичної нації. Вони давали поштовх вагомим політичним крокам, сприяли перетворенню українського народу на суб’єкт історичного дійства. Варто лише згадати про успіх української дипломатії під час підписання Берестейського мирного договору або факт перебування УРСР серед країн-засновниць ООН. Музей війни має розширити свої хронологічні межі й акцентувати на військових змаганнях за незалежність. Його патетична архітектура, військова техніка сьогодні демонструють, як за 80 років від героїчної пропаганди «переможців над фашизмом» до «можемо повторити» наші сусіди повернулися до радянського та російського імперіалізму і колоніалізму; як озброєння, що раніше символізувало «дружбу народів» і «спільну боротьбу над ворогом», у 2022 р. стало знаряддям убивства українців. Такі зміни в Музеї повинні бути поступовими, добре продуманими й вивіреними. На думку С. Анжияка, вони мають відбуватися після завершення війни.
Основні пропозиції від учасників обговорення можна звести до ухвалення музейною командою зважених концептуальних рішень і пошуку відповідних, оптимальних практичних засобів утілення творчих новаторських задумів.
6 грудня 2022 р. – архітектурна сесія
Цикл публічних обговорень про переозначення Національного музею історії України у Другій світовій війні перейшов у архітектурну площину. Втретє ми запрошуємо фахівців різних сфер для обговорення майбутньої концепції Музею та актуалізації його місії в суспільстві.
На попередніх дискусіях з істориками, музейниками та педагогами обговорювалися зміни векторів оцінки подій Другої світової війни та загострення несприйняття суспільством радянського монументального спадку в умовах повномасштабного російського вторгнення в Україну. Колектив Музею перебуває в активному пошуку нових сенсів і наративів, які виразно відображатимуться в назві Музею, його експозиції та оновленому архітектурно-меморіальному просторі. Зокрема, такою магістральною темою може стати боротьба за українську державність на історичному тлі світових війн та сучасної російсько-української війни.
Тож в ході архітектурної сесії 6 грудня обговорювалися питання потенційної архітектурної трансформації Музею, зокрема й декомунізації домінантного образу Меморіалу – монумента «Батьківщина-мати», що має відбуватися в гармонії з оновленою концепцією Музею та історико-архітектурним ландшафтом міста.
Співорганізатором Музею в рамках проведення архітектурної сесії стала Програма імені Фулбрайта в Україні. В обговоренні, яке відбувалося як наживо, так і в режимі відеоконференції, взяли участь фахівці в галузі архітектури, урбаністики та мистецтва з України, США, Польщі, Литви та Норвегії.
Генеральний директор Музею Юрій Савчук окреслив наявні виклики у переозначенні Музею та представив досвід роботи інституції в умовах повномасштабної російсько-української війни.
Директор Програми імені Фулбрайта в Україні та Представництва Інституту міжнародної освіти в Україні Джессіка Зихович розповіла про свої враження від Музею та відзначила сильний вплив монументів-колосів на кшталт «Батьківщини-матері» в Києві чи Статуї Свободи у Нью-Йорку на сучасників.
Директор Польського інституту в Києві Роберт Чижевський апелював до спільності викликів для України та Польщі в контексті деімперіалізації на різних етапах історії обох країн. Також він наголосив на важливості шанобливого ставлення до минулого, що водночас повинно поєднуватися із засудженням тоталітарних ідеологій.
Президент Національної академії мистецтв України Віктор Сидоренко зауважив, що війна є поштовхом до розвитку, і відзначив важливість місії Музею як центру формування пам’яттєвих практик, пов’язаних із війнами на теренах України. Він наголосив, що тема Другої світової війни є важливою в історичних наративах, однак випрацювання методів її висвітлення є пріоритетом нині.
Архітекторка, співавторка проєкту Меморіалу Небесної Сотні, стипендіат програми імені Фулбрайта Ірина Волинець висловила думку, що запорукою успішного процесу переозначення Музею є об’єктивне осмислення Другої світової війни з опорою на українські, ненав’язані ззовні наративи.
Керівниця Культурно-мистецького центру Національного університету «Києво-Могилянська академія» Владислава Осьмак відзначила багатогранність образу монумента «Батьківщина-мати», що, на її думку, містить навіть іконографічний тип Оранти. Вона рекомендувала вдатися до неінвазійних інтервенцій після прийняття нової концепції Музею та з широкою роз’яснювальною роботою серед відвідувачів.
Ад’юнкт-професор кафедри історії та старший радник Норвезького університету науки і технологій Тор Ейнар Фагерланд розповів про досвід меморіалізації подій терористичного акту в Норвегії у 2011 р. До нього постфактум долучився норвезький архітектор Атле Аас, який надіслав свої рекомендації. На думку норвезьких фахівців, пріоритетами у процесі переозначення Музею мають бути об’єктивність у висвітленні складних історичних процесів, врахування багатошаровості історичних пластів у Музеї та здійснення переозначення у відповідності до комплексної концептуальної парадигми.
Директорка Національної художньої галереї у Вільнюсі Лоліта Яблонскіне розповіла про литовський досвід трансформації радянського монументального спадку та зазначила, що кінцеве рішення має спиратися на український досвід та візію.
Заслужений архітектор України, лауреат Державної премії України в галузі архітектури Віктор Ширяєв відзначив важливість комплексних підходів у розвитку історико-архітектурного ландшафту не лише Меморіалу, але й ширшої зони на історичному Печерську. Він також наголосив на неприпустимості ігнорування окремих тем історії в експозиціях та меморіальному просторі.
Член Національної спілки архітекторів України, член-кореспондент Української академії архітектури Сергій Казарянц, який декілька років тому долучився до спорудження флагштоку з найбільшим прапором України на території Меморіалу, рекомендував раціонально використовувати ландшафт Меморіалу без спорудження нових об’єктів. Він відзначив, що його територія має декілька історичних пластів, що робить її унікальною.
Завідувач відділу дизайну й архітектури Інституту проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України Наталія Кондель-Пермінова підкреслила важливість врахування специфіки історичних об’єктів на території Меморіалу: фортеці XVIII ст. і меморіальних локацій радянської доби. Вона висловила думку про актуальність функції Музею як місця психологічного зцілення завданих війною ран.
Завідувач відділу історії України періоду Другої світової війни Інституту історії України НАН України професор Олександр Лисенко підкреслив пріоритетність розпочатого переозначення та закликав уникати калькування радянських пам’яттєвих практик у сьогоденні.
Також за перебігом дискусії стежили заступниця директора Програми імені Фулбрайта в Україні, координатор програм обміну для молодих науковців і студентів Інна Бариш, фахівець у галузі архітектури, стипендіат програми імені Фулбрайта Андрій Шуляр та координатор фулбрайтівських програм Марія Кравченко
Дякуємо всім учасникам сесії за участь в обговоренні. Процес переозначення Музею триває. Впевнені, що результати фахових обговорень допоможуть випрацювати оновлену концепцію Музею, яка цілковито відображатиме знакове місце інституції в українському суспільстві.